مدير كل راه آهن شمال شرق ۲در نشست خبري با اصحاب رسانه گفت : كريدور ريلي اينچه برون پذيراي حمل و نقل محموله های داخلي و بين المللي است .
محمدرضا قرباني افزود : مسير ريلي اينچه برون يكي از خطوط ترانزيتي كشور است و شبكههاي راهآهن شمال را به خط آهن كشورهاي همسايه حاشيه درياي خزر متصل ميكند. وي عنوان كرد : راهآهن گرگان ـ اينچه برون به طول ۸۸ كيلومتر ايران را به روسيه و كشورهاي CIS و چين متصل ميكند و از جهات مختلف همچون كوتاهي مسير و... از اهميت خاصي برخوردار است.
وي اظهار داشت : اين خط ريلي باهدف حمل و نقل و ترانزيت بار به سمت خليج فارس و اقيانوس هند است كه ميتواند در رونق اقتصادي كشور و استان گلستان اثرات مطلوبي داشته باشد
قرباني ادامه داد :اين خطوط ريلي ظرفيت جابهجايي ۳.۵ ميليون تن بار را دارد و در سال گذشته ۱۰ درصد واردات كشور به راه آهن شمال شرق ۲ اختصاص يافت اما امسال ۵۰۰ هزار تن ترانزيت، نزديك به ۳۰۰ هزار تن صادرات و ۳۰۰ هزار تن واردات به اين استان اختصاص يافته كه اميدواريم به آن دست يابيم.
وي در جمع رسانه بيان داشت: بخاططر فرسوده و قديمي بودن مسير بازسازي و احداث خط دوم در اين مسير (دو خطه كردن محور بندرگز به ايستگاه سبزدشت) بطول ۳۵ كيلومتر آغاز شده و اين پروژه گامي موثر درافزايش سرعت در اين حوزه نيز مي باشد.
مديركل راه آهن شمال شرق۲ تصريح كرد: ۱۰۷ ميليارد تومان اعتبار براي اين امر به راه آهن شمال شرق اختصاص يافته اما با كمبود اعتبارات در سال گذشته روبهرو بوديم و اميدواريم در دهه فجر امسال اين طرح افتتاح شود.
قرباني گفت: با دو خطه شدن اين مسير ظرفيت اين خط افزايش يافته و سرعت قطارها نيز به ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد.
وي اظهار كرد: خط ريلباس گرگان به اينچه برون نيز از سال گذشته راهاندازي شد اما با استقبال خوبي روبهرو نشد اما از ابتداي شهريور ماه اين خط به صورت چارتر فعال است و امكان استفاده تا ۴ بار را نيز دارد.
مديركل راه آهن شمال شرق ۲ افزود: ظرفيت خط آهن گرگان به پل سفيد نيز افزايش يافته و روزانه ۲ هزار و ۱۶ نفر و سالانه بيش از ۷۵۰ هزار نفر در اين مسير جابهجا ميشوند.
قرباني اظهار كرد: خط ريلي گرگان به بندرعباس و گرگان به قم نيز به زودي تا هفته اي ۲ بار راهاندازي ميشود.
وي با اشاره به راهاندازي دوباره كارخانجات تعميرات واگن در بندرتركمن، گفت: اين كارخانجات تعميرات واگن آماده افتتاح است و ۲۵ ميليارد ريال براي آن هزينه شده است.
مديركل راه آهن شمال شرق ۲ اظهار داشت: ۳۰ ميليارد ريال براي توسعه ايستگاه گرگان و ۸۰ ميليارد ريال براي ساختمان اداري اين اداره كل اختصاص يافته است .