رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک ایام مبارک ماه ربیعالاول، شصت و ششمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان یکی از قدیمیترین نهادهای آموزش عالی کشور را تبریک گفت.
دکتر رازینی با اشاره به اینکه در سازمانهای مختلف مجموعههای نظارتی متعددی وجود دارند و در آموزش عالی نیز تعداد این مجموعههای نظارتی بیشتر است بیان داشت: تکرار و تعدد مجموعههای نظارتی تضمینی برای بهبود عملکرد سازمانها نیست.
وی وجه تمایز مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با سایر واحدهای نظارتی را توجه به مبحث کیفیت و تضمین آن بیان کرد و افزود: با توجه به چالشهای توسعه کمی آموزش عالی در کشور و محدودیتهای ایجاد شده ناشی از آن، توجه به بحث کیفیت بسیار ضروری است.
دکتر رازینی گفتمانسازی در بحث کیفیت را یکی از سیاستهای مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانست و تصریح کرد: اکنون جایگاه مرکز و شبکه نظارت و ارزیابی در آموزش عالی جایگاه بسیار ویژهای است و نقشی راهبردی در رفع چالشهای موجود در آموزش عالی کشور دارد.
وی سپس ایجاد وحدت رویه در بین هیأتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، رعایت معیار واحد و استاندارد در هیأتها، هوشمندسازی در نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با استفاده از دادههای صحیح و معتبر، توجه به موضوع بهرهوری در آموزش عالی، سطحبندی و رتبهبندی مراکز و موسسات آموزش عالی و ارزیابی مدیران را از جمله رویکردهای مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم بیان کرد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این نشست ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز شصتوهفتمین سال فعالیت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: در استان گلستان با توجه به سابقه تاریخی خود به جز دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تمامی موسسات آن بعد از انقلاب تشکیل شدهاند.
دکتر شتایی با بیان اینکه متاسفانه مراکز آموزش عالی استان دارای زیرساخت مناسبی نیستند، بر لزوم توجه و حمایت همه جانبه مسئولین استانی و کشوری از آموزش عالی استان تأکید کرد.
وی افزود: آمایش سرزمینی استان گلستان، کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با توجه به تخصصی بودن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در زمینه آموزشهای مهارتی، فضاهای آزمایشگاهی و ... با محدودیتهای اساسی روبرو است و نیاز داریم تا برای تحقق محورهای مورد تأکید وزارت علوم از جمله مرجعیت علمی، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش پایه و ... از طریق تخصیص اعتبار، توجه همه جانبه مسئولین در راستای افزایش کیفیت آموزشی قدم برداریم.
رئیس دانشگاه معین استان با اشاره به خلاصهای از وضعیت آموزش عالی استان خاطر نشان کرد: نگاه دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان با توجه به وجود محدودیتهای موجود، نگاهی حمایتی بوده اما هیچگاه کیفیت را فدای این محدودیتها نکردهایم.
در پایان این نشست، دبیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان گلستان با بیان اینکه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت یک بحث مشورتی و مشاورهای است گفت: خوشبختانه توانستهایم با همکاری اعضای دبیرخانه و رؤسای زیر نظامهای دانشگاهی استان دستاوردهای مناسبی را در حوزههای کمی و کیفی در آموزش عالی استان داشته باشیم.
دکتر محبوبی افزود: در استان گلستان تعداد ۶۴ مرکز دانشگاهی و موسسه آموزش عالی وجود دارد که تعداد ۵۸۲۵۰ نفر دانشجو در آنها مشغول به تحصیل و ۱۰۴۰ عضو هیأت علمی به فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی میپردازند.
وی در پایان به ارایه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در دبیرخانه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان از ابتدای تأسیس تاکنون پرداخت.