وزیر راه و شهرسازی با اشاره به
اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه راه و ترابری استان گلستان اظهار کرد: پروژه برقی کردن
راه آهن اینچه برون به گرمسار به ارزش 1.2 میلیارد یورو نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری دارد که بزودی آغاز می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان دکتر عباس آخوندی امروز 25 خرداد در حاشیه نماز عید سعید فطر تصریح کرد: این راهآهن یکی از
اولین پروژههای ملی ایران است و کریدور شمال به مرکز را شکل داده است.
زمانی سرعت در راهآهن آنچنان اهمیت نداشت. اکنون سرعتهای بالای ۳۰۰
کیلومتر در ساعت در حمل و نقل ریلی وجود دارد. بنابراین رسیدن به سرعت بالا
بسیار مهم است. در طول سالیان گذشته به این محور کم توجهی شده و حتی
بازسازی بنیادین هم نشده است.
وی افزود: این یکی از
بزرگترین پروژههایی است که در ایران در حال انجام است. خوشبختانه این
پروژه از مرحله طرح و تفاهمنامه گذشته است و به قرارداد رسمی با طرف روس
منجر شده است. اکنون تامین مالی این پروژه انجام شده است. قرار بر این است
که کارهای مهندسی اولیه این پروژه انجام شده و بتوانیم طی یک تا دو ماه
آینده پروژه را به صورت رسمی آغاز کنیم و خوشبختانه در این پروژه با هیچ
مانعی مواجه نیستیم.
وی ادامه داد: مشکل اینجاست که راجع به بسیاری از این پروژههای بزرگ مقیاس بدون آنکه منابع مالی آنها مشخص باشد، صحبت میشود. اما در این مورد قرارداد نهایی شده، تامین مالی انجام شده و شرکت مشارکتی ایرانی و روسی تجهیز شده است.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به طرح های جایگزین راه آهن گرمسار-اینچه برون گفت: ما با پروژه احداث راهآهن به سمت شاهرود مخالف نیستیم، اما مشکل اینجاست که عبور از البرز به میلیاردها یورو نیاز دارد. این بحثی است که همواره در راهآهن با آن بحث شده، اما پروژه بسیار گران قیمتی است. این مساله حتی در مورد راهآهن تهران-شمال که میتواند جمعیت چند ده میلیونی را جابجا کند، وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی سپس به پروژه قطار گرگان-مشهد پرداخت و گفت: پروژه بعدی، پروژه گرگان-بجنورد-مشهد است. تاکنون بارها بدون آنکه تامین مالی این پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. من تصمیم دارم تا وقتی قراردادی امضا نشده، راجع به پروژهای صحبت نکنم. هنوز قرارداد قطعی امضا نشدهاست. مقدمات کار انجام شده است، طرح در شورای اقتصاد تصویب شده، شریک داخلی و چینی انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است. اما تا وقتی که تامین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمیکنیم، اما پیگیر هستیم.
وی ادامه داد: مشکل اینجاست که راجع به بسیاری از این پروژههای بزرگ مقیاس بدون آنکه منابع مالی آنها مشخص باشد، صحبت میشود. اما در این مورد قرارداد نهایی شده، تامین مالی انجام شده و شرکت مشارکتی ایرانی و روسی تجهیز شده است.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به طرح های جایگزین راه آهن گرمسار-اینچه برون گفت: ما با پروژه احداث راهآهن به سمت شاهرود مخالف نیستیم، اما مشکل اینجاست که عبور از البرز به میلیاردها یورو نیاز دارد. این بحثی است که همواره در راهآهن با آن بحث شده، اما پروژه بسیار گران قیمتی است. این مساله حتی در مورد راهآهن تهران-شمال که میتواند جمعیت چند ده میلیونی را جابجا کند، وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی سپس به پروژه قطار گرگان-مشهد پرداخت و گفت: پروژه بعدی، پروژه گرگان-بجنورد-مشهد است. تاکنون بارها بدون آنکه تامین مالی این پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. من تصمیم دارم تا وقتی قراردادی امضا نشده، راجع به پروژهای صحبت نکنم. هنوز قرارداد قطعی امضا نشدهاست. مقدمات کار انجام شده است، طرح در شورای اقتصاد تصویب شده، شریک داخلی و چینی انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است. اما تا وقتی که تامین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمیکنیم، اما پیگیر هستیم.